Rozwój przemysłu obuwniczego w Europie


Skóra to popularny materiał

Już od czasów starożytnych ludzie starali się zabezpieczać swoje stopy. Pierwsze, prymitywne projekty obuwia datują na czasy prehistoryczne! Dzisiaj, branża obuwnicza jest jedną z najlepiej prosperujących, ale też najbardziej konkurencyjnych. Każdego dnia na świecie sprzedawane są setki tysięcy par butów. Chociaż ciężko określić początek branży obuwniczej to jej współczesna odsłona zaczęła rozwijać się wraz z rozwojem przemysłu. Wraz z pojawieniem się pierwszych linii produkcyjnych, powstały również pierwsze zakłady produkujące obuwie. Od tego momentu przemysł obuwniczy wystrzelił jak rakieta. Aktualnie około dwie trzecie całkowitej europejskiej produkcji obuwia koncentruje się na trzech krajach: Włoszech, Hiszpanii i Portugalii. Same Włochy są odpowiedzialne za około 50 procent produkcji. Europejski przemysł obuwniczy jest różnorodny, z szeroką gamą materiałów (włókienniczych, skórzanych, plastikowych itp.) wykorzystywanych do produkcji, a także dzieli się między niesportowym i sportowym obuwiem. Ogólnie rzecz biorąc, przemysł obuwniczy składa się głównie z tych trzech głównych komponentów: produkcji, handlu i detalistów. Każdy z tych elementów nie mógłby działać bez pozostałych.

Wartość przemysłu obuwniczego

Branża obuwnicza jest również niezwykle konkurencyjna. Wiodącą marką obuwia w Holandii była firma Asics Europe. W 2015 roku wartość rynkowa Asics wynosiła około 700 milionów dolarów amerykańskich, podczas gdy Ecco i Under Armor wygenerowały w tym samym roku około 500 i 250 milionów dolarów. W 2015 r. Euro Shoe Group NV przeprowadziła ranking wiodących firm obuwniczych w Belgii. Obroty firmy wyniosły około 155 milionów dolarów amerykańskich, czyli o około dziesięć milionów więcej niż zajmujące drugie miejsce w rankingu Brantano NV. Biorąc pod uwagę wydatki konsumpcyjne na obuwie w Wielkiej Brytanii, dane z roku na rok pokazują, że konsumenci wydają coraz więcej na obuwie. W 2005 r. Wydatki wyniosły około 5,1 mld funtów, jednak dziesięć lat później liczba ta prawie się podwoiła: w 2015 r. roczne wydatki na obuwie wynosiły około dziesięciu miliardów funtów. Podobny przypadek dotyczył wydatków konsumpcyjnych gospodarstw domowych na obuwie w Szwecji. Jednak wzrost wydatków konsumenckich niekoniecznie przyniesie pozytywne skutki wszystkim osobom zaangażowanym w tę branżę, ponieważ „mniejsi” sprzedawcy ze sklepów obuwniczych stają przed trudnymi wyzwaniami związanymi z rozwojem handlu elektronicznego.

Produkcja różnych rodzajów obuwia

Głównym celem obuwia jest zabezpieczenie stóp. Ostatnio buty stały się ważnym składnikiem modnych dodatków. Chociaż ich podstawowym celem wciąż pozostaje ochrona, ich elegancki wygląd stał się ich dodatkową i znaczącą funkcją. Istnieje wiele rodzajów obuwia – sportowe, mokasyny, sandały, kapcie itp. Są one dalej podzielone na wiele innych typów. Buty są także dzielone na wiele innych kategorii, takich jak sportowe buty znane również jako trampki, kalosze, wysokie obcasy, szpilki i wiele innych. Szewstwo można uznać za tradycyjny zawód rzemieślniczy, jednak obecnie został on w znacznym stopniu przejęty przez przemysłową produkcję obuwia. trwałe obuwie produkuje się z wielu różnych materiałów, w tym ze skóry, tworzyw sztucznych, gumy, tkanin, drewna, czy nawet metalu. Do wykonania pary butów potrzeba wykonać ponad 200 operacji. Jednak wraz z rozwojem nowoczesnych maszyn, para butów może być wykonana w dużo krótszym czasie, ponieważ każdy krok w jej produkcji jest zwykle wykonywany przez oddzielną maszynę do tworzenia obuwia – skraca to ogólny czas wyrobu.